만주족 청나라의 강역을 물려받은 중화인민공화국 |
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손문은 「만주족과 한족(漢族)은 한 가족」이라는 청 왕조의 구호로부터 영감을 받아 「5족 한 가족」(五族 共和)을 제안했던 것 같다. 손문은「국가적 통일이란 한족, 만주족, 몽골족, 이슬람족, 티벳족들이 사는 지역이 통일되어 하나의 국가를 이루어, 이들 5족이 하나의 국민으로 통합 되는 것을 의미한다」고 주장했다.
5족이란 건륭제의 명을 받아 편찬한 오체청문감(五體淸文鑒)의 5개 언어에 상응하는 개념이다. 중화인민공화국은 만주족 본고장을 비롯해 청 나라가 정복하고 지배 했던 모든 영토와 종족들을 그대로 물려받은 다음, 「많은 민족들이 함께 뭉친 국갯라 천명을 하고, 55개의 모든 소수민족들을 평등하게 대해줄 것을 약속하면서, 통일다민족국가(統一多民族國家)라는 이념을 내세웠다
청 왕조는, 만주족이 지배적 지위를 차지하는 「국가적인 가족」이라는 개념을 전제로, 중국 인민, 중국 국가, 중국의 영토 등의 의미를 새롭게 정의 했었다. 중화인민공화국 정부는, 궁극적으로 모두가 중국화될 것을 확신하면서, 한족이 지배적 위치를 차지하는 가족 개념의 새로운 정의를 시도했다. 현대 중국이 중화(中華)라는 이름 아래, 많은 지역과 많은 인종들이 화합하여 통합된 국가라는 신화(神話)의 기초는 268년에 걸친 만주족 정복왕조의 통치가 남긴 영토와 인종적인 유산에 기초를 두고 있다.
요하 유역에 정착한 한족들이 사용하던 중국어 방언이 귀에 익은 청 지배자들에 의해 북경관화(北京官話) 역할을 하게 되었고, 오늘날에는 표준 중국어(普通話)가 된 것이다. 일본 제국주의자들은 1932년에 괴뢰 만주국을 세웠고, 1934년 에는 청조의 마지막 황제인 부의(溥儀)를 만주국 황제로 앉혔었다. 현대 일본 역사가들은 1937년부터 1945년까지 벌린 중국에 대한 전면적인 침략전쟁을 일본이 (1644년의) 만주족 정복자들의 발자취를 따라간 행위로 간주한다. 본 연재는 영문과 국문번역을 동시에 제공한다. Text in PDF .../편집자 주
만주족 청나라의 강역을 물려받은 중화인민공화국
▲ Dialects of Chinese:
Northern Mandarin
官話方言: 華北官話,
西北官話, 西南官話, 江淮官話
等 四個 次方言
(Blunden and Elvin, 1998: 179)
한족과 55개의 소수민족으로 구성된 하나의 가족
홍원탁 (서울대 명예교수)
3극 분석 틀의 끝
청 왕조는, 1839-42년의 영국을 상대로 한 아편전쟁으로부터 1846-8년의 홍수와 기근에 뒤따른 1851-64년의 태평천국(太平天國) 봉기에 이르기까지, 안으로는 한족 농민 반란과 밖으로는 수단방법을 가리지 않고 상업적 이익을 추구하는 외세의 침탈에 압도되어 정신을 차릴 수 없었다 청은, 외세의 도움뿐 아니라, 관군을 도우면서 자신과 주변 백성들의 가정과 전답을 스스로 지키기 위해 한족 신사(紳士)계급이 조직한 향용(鄕勇, 團練)이라는 민병대 덕분에 태평천국의 난을 진압할 수 있었다. 1 내우외환의 와중에서 소위 천하무적이라는 만주 팔기군의 명성은 완전히 소멸되었다. 국가보위를 담당하던 팔기군 뿐만이 아니라 치안을 담당하던 한족 녹기군도 제대로 대처를 할 능력이 없었다.
젊은 서태후(西太后) 섭정 치하 북경의 만주족-한족 새 지도층은 서구열강과의 다분히 치외법권적이고 불평등한 조약체제(條約體制)를 수용하고, 지방의 보수적인 한족 신사-장군들을 지원하는 정책을 택해, 농민 반란을 진압하고 청 왕조의 수명을 연장시킬 수 있었다. 2 현대식 무장을 갖춘 각 지방의 신식군대 존재는, 더 이상 농민반란이 불가능하게 만들었다.
일본의 명치유신과는 아주 대조적으로, 무지하고 반계몽주의적인 서태후는 서구의 기술과 제도의 도입을 방해하였다. 청 조정은 근대적인 중앙정부로서의 기능을 수행하지 못했다. 서구화는 한족 세력이 지배하는 지방정부 손에 맡겨진 셈이 되어, 만주족 조정을 수세에 몰리도록 만들었다. 3 결국은 청의 지배자들이 국가 통제력을 상실했고, 외세에 의해 국토가 찢겨져 나갔다.
1894-5년에 벌어진 청일전쟁에서 일본의 승리는 중국 본토와 한반도가 제국주의 열강의 각축장으로 전락하게 만들었다. 청 조정은 일본 세력을 저지하기 위해 제정 러시아를 만주로 끌어들였으나, 일본은 1905년에 노일전쟁에서 승리했고, 남만주와 한반도를 모두 점거하게 되었다.
장개석(蔣介石)은 청 왕조를 몰락시킨 1911년의 신해혁명에 참가하였다. 4 원세개(袁世凱, r.1912-16)는 1911년에 청 황제의 퇴위를 혁명세력과 협상 하면서 초대 총통으로 등장한다. 5 장개석은 제위에 오르려는 원세개를 축출하기 위한 3차 혁명에도 참여하였다. 6 원세개는 1916년에 망명을 준비하던 중, 만성 피로와 요독증(尿毒症)으로 사망했다
“만주족과 한족은 한 가족”이라는 청 조정의 구호(口號)
손문은 1912년부터 다민족의 국가적 통합을 주창하기 시작하였다. “만주족과 한족은 한 가족”이라는 청 왕조의 구호로부터 영감을 받아 손문이 “5족 한 가족”(五族 共和)을 제안했었을 수도 있다. 손문은 “국가의 뿌리는 국민이며, 국가적 통일이란 한족, 만주족, 몽골족, 이슬람족, 티벳족들이 사는 지역이 통일되어 하나의 국가를 이루어, 이들 5족이 하나의 국민으로 통합 되는 것을 의미한다”고 주장했다. 7
Elliott(2001: 359-60)에 의하면, “5족 공화”는 청조가 자기들이 세운 제국을 정의한 방식을 그대로 되풀이 한 것이며, 여기서 5족이란 건륭제의 명을 받아 편찬한 오체청문감(五體淸文鑒)의 (만주어, 티벳어, 몽골어, 위구르어, 한어) 5개 언어에 상응하는 것이다. 후에 장개석은 아예 “5개 종족”의 존재를 부인하고 “다섯 인민”이라고 말했다.
장개석은 1918년에 손문의 국민당에 참여하면서 공적인 생활을 시작하였다. 손문의 주된 관심사는 군벌들이 분할 점거한 중국을 재통일하는데 있었다. 손문은 당시 장군 계급을 가진 장개석을 1923년에 모스크바로 보내 적군(赤軍)을 연구하도록 했다 장개석은 레닌과 스탈린을 만나보지 못했으나, 트로츠키를 만났고 코민테른으로부터 조언을 받았다. 장개석은 귀국하자, 광주에 소비에트 방식을 모방해 설립된 황포군관학교의 초대 교장에 임명되었으며, 이를 바탕으로 국민당 군대를 조직하였다. 스탈린은 이 학교의 운영자금을 지원하고, 적군 장성들을 군사 고문관으로 파견하였으며, 장개석이 혁명군 총사령관의 지위에서 쿠테타를 일으키고 공산당을 대대적으로 숙청하기 시작하는 1927년까지 장개석을 지원하였다. 스탈린은 처음에는 국민당을 지원하여, 또 나중에는 공산당을 지원하여 사회혁명을 실현하고자 했다. 군벌 타도를 위해 장개석이 벌린 대대적 전쟁은 군벌시대(1916-27)를 종식시켰다. 1928년, 장개석은 남경에 수립된 신생 중앙정부의 총통이 되었다. 8
1925년에 손문이 죽자, 장개석은 국민당 당수로서 그를 계승하였고, 곧이어 공산당을 숙청하기 시작했다. 공산당은 농촌 지역으로 물러가 홍군(中國工農紅軍)과 소비에트 정부를 조직하였다. 1931년, 장시(江西)에 모택동을 수반으로 하는 공산당 소비에트 지구가 수립되었다. 장개석은 공산당에 대해 전면적인 토벌전쟁을 재개하려 했으나, 1932년의 일본군 만주 침략(만주사변)은 모택동에게 숨쉴 여유를 만들어 주었다. 9
일본에 의해 세워진 만주 괴뢰국
일본은 노일전쟁에 이기고 나서 제정 러시아로부터 남만주철도의 운영권과 요동반도의 조차지를 넘겨받았다. 일본 관동군의 참모 장교들이 심양에 있는 중국군 수비대를 공격할 계략을 꾸며, 1931년 9월에 습격을 감행했다 산해관에 이르기까지 거의 모든 만주와 내몽골 일부를 점령하고, 1932년에 괴뢰 만주국을 세웠다. 1933년에는 열하성(熱河省)을 합병하고, 국제연맹에서 탈퇴하였으며, 1934년 3월에는 청조의 마지막 황제인 부의(溥儀, r.1909-12)를 만주국 황제로 앉혔다. 10
일본이 만주를 점령했으나, 장개석은 공산당과 먼저 싸우기로 결정하였다. 장개석과의 계속된 전쟁에서 패하자, 모택동은 1934년 10월에 20만 명의 군대와 함께 중국의 남동부를 탈출하여, 소위 1934-5년의 대 장정(長征)에 올라, 북서쪽 산악지대에 위치한 연안(延安)으로 퇴각했다. 공산당 군대는 남중국에서 산시성(陝西省) 북부까지 6천 마일을 이동했던 것이다. 11
일본 역사가들은 1937년부터 1945년까지 벌린 중국에 대한 전면적인 침략전쟁을 일본이 (1644년의) 만주족 정복자들의 발자취를 따라간 행위로 간주한다. 12
청나라의 유산: 다 인종 통합국가로서의 중화인민공화국
대장정 이후, 공산당은 농촌지역의 농민들로부터 적극적인 지지를 얻기 시작했다. 모택동은 공산주의 운동의 자타가 공인하는 지도자로 등장했다. 모택동은 무산계급보다는 농민을 혁명의 전위대로 내세웠다. 1937년에 중일전쟁이 발발하자 공산당 군대는 장개석의 군대와 협력하여 함께 싸웠으나, 일본이 항복하자 공산주의자들은 장개석의 지휘를 거부하였다. 1946년부터 1949년까지 내전이 벌어졌다. 1949년 4월, 모택동은 남경의 국민당 정권을 축출했고, 장개석 군대는 대만으로 달아났다. 1949년 10월 1일, 중화인민공화국이 수립되었다.
중화인민공화국은 만주족 본고장을 비롯해 청나라 지배자들이 정복한 모든 영토를 그대로 물려받았고, 티벳은 자신의 정복노력으로 보존하게 되었다. 13 중화인민공화국은 “많은 민족들이 함께 뭉친 국갚라고 천명하고, 55개의 모든 소수민족들을 평등하게 대해줄 것을 약속하면서, 통일다민족국가(統一多民族國家)라는 이념을 내세웠다. 14
청 왕조는, 만주족 자신들이 분명하게 지배적 지위를 차지하는 “국가적인 가족”이라는 개념을 전제로, 중국 인민, 중국 국가, 중국의 영토 등의 의미를 새롭게 정의 했었다. 청나라가 지배하던 바로 그 인민들이 오늘날의 중국 인민들이 되었다. 중화인민공화국 정부는 궁극적으로 모두가 중국화될 것을 확신하면서, 한족이 지배적 위치를 차지하는 “국가적인 가족”이라는 개념을 전제로 중국 인민, 현대의 중국이라는 국가, 중국의 영토에 대해 새로운 정의를 시도했다.
Elliott(2001: 361)에 의하면, 현대 중국의 국가적 신화(神話)는 중국이 “중화라는 이름 아래, 많은 지역과 많은 인종들이 크게 화합하여 통합된” 국가라는 것이고, 이 신화의 기초는 “300년 가까운 만주족 정복왕조의 통치가 남긴 영토와 인종적인 유산에 근거를 두고 있다”
[표준 중국어, 보통화] 만다린은 만주어로도 간주될 수 있다!
중국어의 초기형태는 한장어(漢藏語) 계통에 속하는데, 단음절 형태소 구조, 성조(聲調)의 구별, 어형변화 부재와 같은 특징을 갖는다. 반면, 알타이 계통 언어는 다음절 형태소, 성조의 부재, 고도로 발달한 어미변화 등의 특징을 가지고 있다. 15 그러나 청조 268년(1644-1912)간의 중국 본토 지배는, 만주어의 중국화를 촉진시켰을 뿐만 아니라, 중국어의 알타이어화 역시 촉진했다.
“만다린, 만주족의 언어: 얼마나 알타이적이냐?”라는 자극적인 제목의 논문에서 오카다는 “청(淸)대의 북경 만다린 방언은 고도로 알타이어화 된 중국어”라고 주장한다. 16
알타이어 유형을 가진 북중국 방언의 존재는 명나라(1368-1644) 훨씬 이전 시대에도 발견된다. 청조는 요하 유역에서 사용되던 북중국 방언을 북경으로 가지고 와 북경관화(北京官話) 역할을 하게 했다. 만다린은 만주족과 한족 팔기병들이 서로 의사소통 할 수 있었던 유일한 언어 매체였다. 17 북중국 만다린 방언은 명백히 알타이어의 형태적인 특징을 가지고 있으며, 상이한 종족들을 융합하는 팔기제도를 통해 세련된 언어 형태가 된 것이다. 만다린은 알타이어의 기층 위에 형성되었다고 말할 수 있다.
만다린은 오늘날의 한장어(漢藏語) 중에서 음절 안에서의 소리 높이 차이가 가장 적고, 다음절의 단어가 가장 많으며, 어미변화와 알타이적 문장구조를 가진 언어다. 18 이러한 구조적인 전환을 중국어의 알타이어화라고 말한다. Janhunen (1996: 164-8)은, 약간 과장을 한다면, 만다린을 만주어로 간주할 수도 있다고 말한다.
동아시아 역사 강의: 3-7 (2005. 9. 3)
정리: 강현사 박사
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BIBLIOGRAPHY
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[각주]
1. 1862-74년 기간을 동치중흥(同治中興)이라고 칭함. 청대 지배계급 중 신사(紳士)는 퇴직 관료, 과거(科擧) 혹은 학교를 통해 학위를 얻어 부와 명예를 소유한 향촌(鄕村) 사회의 특수 구성원을 지칭한다.
2. Fairbank and Goldman (1992: 213) 참조.
3. 전계서 (1992: 213) 참조.
4. 장개석은 1887년에 절강성 염상(鹽商) 가문에서 태어났다. 1906년에 화북에 있는 (원세개가 지원 하는) 보정(保定)군관학교에 입학하였고, 1907년에 일본 동경에 위치한 사관학교에 (청 정부가 중국학생의 학비를 부담해 준 덕분에) 유학을 하였다. 1909-11년 기간 중 일본 북부의 일본군 야포 연대에 근무했었다. 1911년, 부대를 이탈하고 배편으로 상해에 돌아와 혁명에 참여하였다.
5. 원세개는 1859년에 하남성(河南省) 군인 지주가문에서 태어났다. 그는 직예총독(總督, 수도 지역 2-3개의 省을 관할)과 내각 총리대신에 임명된 최초의 한인이다. 그는 과거시험에 합격하지 못해 어떠한 학위(學位)도 없었으나, 서태후가 죽는 1908년까지 그녀의 전폭적인 신임을 받았다. 원세개는 이홍장(李鴻章)의 휘하에서 군 생활을 시작하였는데, 그의 부대는 1882년에 일본의 진출을 저지하기 위해 조선으로 파견되었었다. 원세개는 1885년에 한성의 총리교섭통상사의(總理交涉通商事宜)로 임명되었고, 그의 활동은 청일전쟁을 발생시키는 요인이 되었다. 원세개는 귀국 후 새로이 설립된 신군(新軍)의 훈련을 맡았다.
6. 신해(辛亥)혁명을 1차 혁명, 송교인(宋敎仁) 암살과 대차관(大借款) 응징을 2차 혁명, 반제제(反帝制) 운동을 3차 혁명이라 부른다
7. Elliott (2001: 359) 참조.
8. 1927년 12월, 장개석은 상해의 재벌인 송가수(宋嘉樹, 세레명은 Charlie Soong)의 셋째 딸 미령과 결혼하고 기독교도가 되었다. 미령(宋美齡)은 1899년에 상해에서 태어났는데, 그의 작은 언니는 손문의 부인 경령(慶齡)이었다. 장개석과 송미령의 결혼은 군권, 정치권, 금권의 결합이었다. 송미령은 웰슬리 대학에서 영문학을 전공하였으며, 영어에 능통하여, 서방 세계에 장개석의 정치적 신조를 홍보하는 글을 많이 썼다. 그녀는 중국인으로는 처음으로, 그리고 여자로서는 두 번째로, 1943년에 미국 상하 양원 합동회의에서 연설을 하였다. 송미령은 그 후 20여 년간 미국에서 가장 존경 받는 10명의 여성 가운데 한 명이 되었다.
9. 모택동은 1893년에 호남성의 부농의 집안에서 태어났다. 그는 1911년에 청조를 타도하기 위한 혁명군에 가담하였다. 사범학교를 졸업한 후, 소학교 교사와 북경대학 도서관의 조수로서 일했다. 모택동은 1924-25년 기간 중 공산 유격대를 조직하였다.
10. 1940년대 초 만주국의 인구는 4천 3백만 명으로 추산되었는데, 그 중에는 (1920년대 말의 80만 명으로부터 크게 증가한) 약 2백만 명의 조선인이 있었다.
11. 고려공산당은 화북의 중국공산당 운동에서 동맹상대를 찾았으나, 조선의 민족주의자들은 3000명 규모의 광복군을 가지고 장개석의 국민정부에 협조하였다. 일본은 1944년까지 한국인의 16%(약 4백만 명)를 한반도 밖으로 내 보내 일본의 전쟁 수행 목적에 동원했다. Eckert, et al. (1990: 322) 참조
12. Fairbank and Goldman (1992: 312)
13. 1949년에 중화인민공화국이 수립되자마자, 티벳인들은 그들의 독립을 위해 싸우기 시작했고, 20여년에 걸친 독립투쟁은 1969년에야 인민해방군에 의해 무력 진압되었던 것이다.
14. Elliott (2001: 160) 참조.
15. Ostler(2005: 138)에 의하면, 알타이 계통 언어의 어휘는, “최소한 명사와 동사들은, 짧은 음절들이 연결되어 만들어 지는데, 모음조화 현상이 광범위하게 나타나, 어미의 모음은 어근의 모음에게서 상당한 영향을 받는다. 어순을 보면, 동사가 문장의 맨 끝에 온다. 이와 같은 측면에서 보면, 단음절에 성조를 가지고, 단어를 구성할 때 음절을 모으는 경우가 거의 없으며, 대부분의 경우 동사가 문장에서 두 번째로 나타나는 어순을 가진 중국어와는 근본적으로 다르다”
16. Okada Hidehiro, Aetas Manjurica 3 (1992), pp. 165-87. Elliott (2001: 101 and 414)와 Mantarō Hashimoto, "The Altaicization of Northern Chinese," in J. McCoy and T. Light, eds., Contributions to Sino-Tibentan Studies (Leiden: E. J. Brill, 1986), pp. 76-97을 참조.
17. Janhunen(1996: 167)에 의하면, 만다린은 어느 정도 혼합된 유형의 혼성언어로 볼 수 있다. 왜냐하면, 만다린의 초기 역사를 보면, 사용자들 대부분이 실제로 한족뿐만이 아니라, 다양한 만주족 언어를 사용하는 원주민들이었기 때문이다. 제 2 외국어로서 만다린은 북방 유목민족과 한족간의 의사소통에 쓰였을 뿐만 아니라, 만주에 거주하는 거란족, 몽골족 등 다른 종족들 사이에서도 사용되었다. 종족간에 의사소통의 수단으로서 만다린이 필요 했던 첫 번째 지역 중에 하나는 요동반도였다. 그 지역의 조선어, 여진어, 거란어, 몽골어를 사용하는 사람들에게는 중국어 이외에는 다른 공통 언어가 없었다. 청 왕조의 확장과 더불어 요동지역의 만다린 방언이 북경지역으로 옮겨 온 것이다.
18. Ostler(2005: 145)는 “만다린은 몽골어와 만주어처럼 워먼(我们, 너를 제외한 우리)과 쟌먼(咱们, 너를 포함한 우리)을 구별할 수 있으며, 자음이 연속해서 나오는 현상이 없다. 알타이어 역시 음절을 시작할 때 자음을 한 개 이상 가질 수 없으며, 단독적으로 작용하는 단음절들이 뭉쳐져서 긴 단어를 만들기도 한다”고 말한다. Ostler(2005: 146)는 또, 만다린에서는 “직접 목적어가 동사 앞에 오는 경향이 있으며, 비교형용사 앞에 「~~보다」 라는 구절이 오는데, 이것도 알타이어의 영향을 받은 것”이라고 말한다.
The People’s Republic of China
Inheriting the People and Territory
from the Manchu Qing
a single family of the han chinese
and fifty-five minor ethnic groups
Wontack Hong
Professor Emeritus, Seoul University
end of the tripolar framework of analysis
From the Opium War against the British in 1839-42 to the Taiping rebellion of 1851-64 that followed the flood and famine of 1846-8, the Qing dynasty was overwhelmed by the Han Chinese peasant rebellions and incursions by foreign commercial interests. The Qing could overthrow the Taiping with the assistance of foreigners and the hundreds of local militia organized by the Han Chinese gentry to defend their homes and fields. The Manchu banner forces’ reputation for invincibility was completely lost.
By accepting the very much extraterritorial and unequal treaty system with the Western powers and supporting the conservative Chinese scholar-generals in the provinces, the new leaders (of both Manchu and Han Chinese) at Beijing under the regency of the young Empress Dowager (Cixi) achieved the suppression of the peasant rebellions and gave their dynasty a new lease on life. The new provincial and regional armies with modern arms made peasant uprisings impossible.1
The ignorant and obscurantist Empress Dowager obstructed the introduction of Western technologies and institutions, contrasting strikingly with the Meiji Restoration in Japan. The Qing court could not function as a modern central government. Westernization was left largely to the Chinese provincial authorities where the Han Chinese power had become dominant, and this put the Manchu court on the defensive.2 The Qing rulers eventually lost control of the country, which was to be dismembered by foreign powers.
Japan’s victory in the Sino-Japanese War of 1894-5 threw the mainland China and the Korean peninsula into a decade of imperialist rivalries. In order to check Japan, the Qing court invited Russia into Manchuria, but Japan won the Russo-Japanese War of 1905, taking over South Manchuria and the Korean peninsula.
Jiang Jieshi joined the revolution in 1911 that led to the overthrow of the Qing dynasty.3 Yuan Shi-kai (r.1912-16) negotiated with the revolutionaries the abdication of the Qing emperor in 1911, and emerged as president.4 Jiang also joined the third revolution against President Yuan who had declared his intention to become emperor. Yuan died in 1916 while preparing for his own exile.
The qing rhetoric of “single family of Manchu and Han chinese”
Sun Yat-sen began in 1912 to argue for multiracial national unity. The Qing rhetoric of the “single family of Manchu and Han Chinese” could have been the source of inspiration for Sun to propose “the single family of the five races.” Sun stated that: “The root of a nation is its people. National unity means unifying the areas where Han Chinese, Manchus, Mongols, Muslims, and Tibetans live as a single nation, and the union of these peoples as one people.”5
According to Elliott (2001: 359-60), “the single family of the five races” strongly echoes the Qing formulation of empire, and corresponds to the five languages of the pentaglot Wudi Qingwen-jian, compiled at the order of the Qian-long emperor. Jiang Jieshi later argued “five peoples,” denying that there were “five races” at all.
Jiang began public life in 1918 by joining Sun Yat-sen’s Nationalist Party (Kuo-min-tang, KMT). Sun’s chief concern was to reunify China, which had become divided among the warlords. Sun sent Jiang, who now had the rank of general, to Moscow in 1923 to study the Red Army. Jiang was not received by either Lenin or Stalin, but he met Trotsky and received advice from the Comintern. Jiang came back to become principal of the Huang-pu Army Officers Academy that was established in Guang-zhou on the Soviet model, and created a KMT party army. Stalin financed the Academy, sending Red Army generals as the military advisers, and supported Jiang until 1927 when he made a coup as the commander-in-chief of the revolutionary army and carried out a violent purge against the communists. Stalin supported social revolution through aid first to Nationalists and then to Communists. A massive campaign against the warlords by Jiang terminated the warlord era of 1916-27. Jiang became the head of a new central government established at Nan-jing in 1928. 6
When Sun Yat-sen died in 1925, Jiang succeeded him as leader of the Kuomintang and soon started purging communists. The Communists withdrew to the countryside and formed their own army and their own government. By 1931 a communist soviet area had been established in Jiang-xi with Mao heading its government. When Jiang was to renew a full-scale assault against the communists, the Japanese invaded Manchuria in 1932, giving Mao a breathing space.7
Puppet Manchu-guo established by the japanese
Japan had taken over the South Manchuria Railway and the leased territory on the Liao-dong peninsula from czarist Russia after the Russo-Japanese War. The staff officers of the Japanese Guan-dong Army engineered an attack on the Chinese garrison in Mukden (now Shen-yang) in September 1931 and, after occupying the whole of Manchuria (down to Shan-hai-guan) and a portion of Inner Mongolia, established the puppet Manchu-guo in 1932. The province of Rehe (Jehol) was annexed in 1933, Japan withdrew from the League of Nations in 1933, and the last emperor of the Qing dynasty, Pu-yi, was installed as the emperor of Manchu-guo in March 1934.8
Japan occupied Manchuria, but Jiang decided to fight against the communists first. After waging a series of battles against Jiang, Mao had to retreat with an army of 200,000 men in October 1934 from southeastern China to the northwestern mountains of Yan’an in what came to be known as the Long March of 1934-5. Communist forces retreated 6,000 miles into northern Shaansi province.9
The Japanese historians regard the full-fledged Japanese invasion of China from 1937 to 1945 as following the footsteps of the Manchu conquerors of 1644 (see Fairbank and Goldman, 1992, p. 312).
the qing legacy: prc as a unified polyethnic state
The Communist Party had been gaining local peasant support after the Long March. Mao Ze-dong had emerged as the undisputed leader of the Communist movement. Mao placed the peasantry rather than the proletariat in the vanguard of revolution. When war with Japan broke out in 1937, the Communist army cooperated with Jiang’s forces and with the Allies, but upon Japan’s surrender the Communists defied Jiang’s command. Civil War raged in China in the period 1946-49. Mao brought an end to the Nationalist rule at Nan-jing in April 1949. Jiang’s nationalist forces were routed and fled to Taiwan. The People’s Republic of China was established on October 1, 1949.
The PRC inherited the entire territories conquered by the Qing rulers together with the Manchu homeland, and successfully retained Tibet by its own conquest effort.10 The PRC government pushed the idea of a “unified polyethnic state” (Tong-yi Duo-min-zu Guo-jia), stating that the PRC is “a state in which many nationalities are united,” and promising equality between all of fifty-five ethnic groups.11
The Manchu had initiated the redefinition of the Chinese people, the Chinese nation, and the Chinese territory, apparently preferring the concept of “national family” dominated by the Manchu. The former peoples of the Qing dominions became the modern Chinese people. The People’s Republic of China has attempted to redefine the Chinese people, the modern Chinese nation, and the Chinese territory possibly preferring the concept of “national family” dominated by the Han Chinese, believing in eventual sinicization.
According to Elliott (2001: 361), the modern Chinese national myth is that China is “a grand harmony of many lands and many peoples unified under the name zhong-hua,” and the foundation of this myth “rests in the specific territorial and ethnic legacy left by nearly three centuries of Manchu rule.”
the Mandarin may well be characterized as a Manchurian language!
The early forms of the Chinese language belong to the Tibeto-Sinitic type, characterized by features such as monosyllabic morpheme structure, tonal distinctions, and absence of morphology. The Altaic languages are characterized by a predominantly polysyllabic morpheme structure, absence of tones, and a highly developed suffixal morphology.12 The 268-year rule (1644-1912) of the mainland China by the Qing dynasty (1616-1912), however, not only fostered the sinicization of Manchurian languages, but also the Altaicization of Chinese.
In an article with a rather provocative title of “Mandarin, a Language of the Manchus: How Altaic?,” Okada contends that “the Mandarin dialect of Beijing in Qing times … was a strongly Altaicized form of Chinese.”13
The presence of Northern Chinese dialect with Altaic typology may well be identified long before the Ming period (1368-1644). The Mandarin was carried from the Laio River basin to Beijing by the Qing dynasty. It was the only language with which the Manchus and the Han Chinese bannermen could communicate with each other.14 A northern variety of the Chinese language had apparently adopted Altaic typology, and was polished through the ethnically unifying banner system. one might say that Mandarin was formed upon an Altaic substrate (i.e., an Altaic underlying layer).
Mandarin is today the Sinitic language characterized by the least number of tones and the largest share of polysyllabic vocabulary, with a tendency towards suffixal morphology and syntactic constructions of the Altaic type.15 This structural transformation has been termed the Altaicization of Chinese. Thus Janhunen (1996: 164-8) concludes that, with some exaggeration, Mandarin can even be characterized as a Manchurian language.
BIBLIOGRAPHY
[각주]
1 See Fairbank and Goldman, (1992: 213).
2 Ibid. (1992: 213).
3 Jiang Jieshi was born into a salt-merchant family of Zhe-jiang province in 1887. He entered an army school in North China in 1906, a military school in Tokyo in 1907 where courses for Chinese students were paid for by the Qing government, and then served in a Japanese field artillery regiment in northern Japan during 1909-11. Deserting his regiment, Jiang Jieshi sailed back to Shanghai in 1911 to join the revolution.
4 Yuan Shi-kai was born in 1859 from a landed military family of Henan Province. He was the first Han Chinese to hold a viceroyalty (of the metropolitan province) and to become a grand councilor, without any academic qualification, and he enjoyed the unflinching support of Ci-xi, until her death in 1908. Yuan began his career in the Qing brigade commanded by Li Hung-zhang, which was dispatched to Korea in 1882 to prevent the Japanese advance. He was made the Qing commissioner at Seoul in 1885, and his activities there led to the Sino-Japanese War. He assumed the task of training a new Qing army.
5 See Elliott (2001: 359).
6 Jiang married Mei-ling in December 1927, the youngest daughter of the Shanghai tycoon, Charlie Soong, and became a Christian. Mei-ling, born in Shanghai in 1899, was the sister of Qing-ling, wife of Sun Yat-sen. The marriage brought together military power, politics and finance. Mei-ling graduated from Wellesley College majoring in English literature. Commanding perfect English, she wrote many articles to publicize Jiang’s cause in the West. She became the first Chinese and second woman to address a joint session of the U.S. Congress in 1943. She was one of the ten most admired women in the U.S. for more than two decades.
7 Mao Zedong was born into a well-to-do peasant family in 1893 in Hunan Province. Mao enlisted in the revolutionary army in 1911 to fight against the Qing dynasty. After graduating from a teacher’s college, he worked as a school teacher and library assistant. Mao organized Communist guerrilla units in 1924-25.
8 The population of Manchu-guo was estimated at about 43 million in the early 1940s, including 2 million Koreans (increased from 0.8 million in the late 1920s).
9 The Korean communists found allies within the Chinese communist movement in North China, while the Korean nationalists worked with the KMT with a 3,000-man Korean Restoration Army. The Japanese mobilized as many as 16 percent of the Korean population (about 4 million people) as of 1944 and relocated them outside Korea to serve their war effort.
See Eckert, et al. (1990: 322).
10 Soon after the establishment of the PRC in 1949, the Tibetans began fighting for their independence until subdued by the PRC army in 1969.
11 Elliott (2001: 160)
12 Ostler (2005: 138) notes that the Altaic words, “at least the nouns and verbs, are built up … of strings of short elements. … they make use of extensive use of the principle of vowel harmony, so that vowels in the suffixes echo the vowels of the word’s root. Their word order places the verb at the end of the sentence. In all these respects, they are radically different from Chinese, a monosyllabic tone language with little or no word formation, and a basic order in which the verb comes second in the sentence.”
13 Okada Hidehiro, Aetas Manjurica 3 (1992), pp. 165-87.
See Elliott (2001: 101 and 414), and also Mantarō Hashimoto, “The Altaicization of Northern Chinese,” in J. McCoy and T. Light, eds., Contributions to Sino-Tibentan Studies (Leiden: E. J. Brill, 1986), pp. 76-97.
14 According to Janhunen (1996: 167), “to a certain degree, it is also possible to view Mandarin as a mixed language of the pidgin type, for during its early history many of its users were actually native speakers of various Manchurian languages. As a second language, Mandarin was apparently used not only for communication between the Northern Barbarians and the Han Chinese, but also between the different Manchurian ethnic groups themselves. one of the first regions where a need for the interethnic functions of Mandarin arose must have been the Liao-dong Peninsula, where speakers of Korean, Ruzhen, Qidan and Mongol may have had no other common language than Chinese. With the expansion of the Qing dynasty, the Liao-dong variety of Mandarin was taken to Beijing.”
15 Ostler (2005: 145) notes that : “Mandarin Chinese can distinguish wŏmen ‘we(excluding you)’, from zănmen, ‘we (including you)’, just as Mongol and Manchu do … And … one can point to the absence of consonant clusters … Altaic languages cannot abide more than one consonant at the beginning of a syllable. … and strings of previously free monosyllables became congealed into longer words.”
Ostler (2005: 146) further notes that: In Mandarin “there is still a tendency for direct objects to occur rather often before the verb, and than-phrases to occur before comparative adjectives, features that might be attributed to Altaic influence.”
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